Stærke og inkluderende fællesskaber
I vesthimmerland er vores fællesbørnesyn:
1. Alle børn er vores børn
2. Alle børn mødes med anerkendelse og realistiske forventninger
3. Alle børn oplever et trygt, udviklende og fællesskabende miljø
- Fællesskabet er det bærende i dagtilbud og skole, hvor den almene pædagogik er baseret på kvalitet og viden om det, der virker.
- Fællesskabet skal fokusere på mulighederne i at forberede læringsmiljø og den pædagogiske praksis, når et barn er i vanskeligheder og udfordret på at blive en del af fællesskabet.
- Fællesskabet bygger på et godt og gensidigt forpligtende samarbejde imellem alle parter omkring barnet. Et afgørende element i hele processen er inddragelse af barnets perspektiv og stemme, som relevant aktør i eget liv.
- Det har vist sig, at overgange for børn i vanskeligheder e rsærligt svære. Derfor er det især i overgangene, at der er risiko for, at børn i vanskeligheder kommer udenfor/i periferien af fællesskabet.