Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældreprincipper

Forældreprincipper

 

Principper for Forældrebestyrelsesarbejdet i Lille Madsens Hus

 

Forord

Forældrebestyrelsen I Lille Madsens Hus arbejder løbende med at udarbejde principper for institutionens daglige virke.
Principperne udgør de fælles spilleregler for forskellige ting i institutionen eks. samarbejde mellem hjem og daginstitution.


Principper for forældrebestyrelsen

Hvad er et princip?

Et princip er en ufravigelig grundsætning eller leveregel, som udtrykker holdninger, værdier eller kvaliteter. – et princip kan i denne forbindelse defineres som en ramme for det pædagogiske arbejde, der giver mulighed for forskellige handlinger.
Principper skal udstikke en retning, men skal være så rummelige at de giver plads til fortolkninger og valgmuligheder i praksis.

Med udgivelsen af disse principper er det vores ønske, at gøre de fælles spilleregler kendte for forældrene i Lille Madsens Hus.
Det er vores håb, at de kan fungere, som en praktisk vejledning og understøtte det løbende samarbejde mellem forældre og personale.

Forældrebestyrelsen skal i samspil med ledelsen og medarbejderne sikre, at Lille Madsens Hus  lever op til Dagtilbudsloven og de politiske mål sat af Kommunal Bestyrelsen i Vesthimmerlands Kommune.

Forældrebestyrelsen skal ved gensidig dialog med forældre og ledelse medvirke til at skabe en unik børneinstitution til fælles glæde for børnene, forældrene og de ansatte.

 
Dialog mellem forældrebestyrelsen og forældregruppen


Dialogen mellem forældrebestyrelsen og forældregruppen skal primært foregå direkte.


I praksis forgår det ved at forældrebestyrelsesmedlemmernes telefonnumre og mailadresser offentliggøreres på hjemmesiden.

Forældrene opfordres til at kontakte forældrebestyrelsen, hvis de har emner eller forslag til bestyrelsen.

Forældrehenvendelser behandles åbent og legitimt.

Daglig leder overbringer også gerne forældrenes budskaber til bestyrelsen -

Desuden offentliggøres referaterne fra forældrebestyrelsesmøderne på hjemmesiden.

Forældrebestyrelsens medlemmer deltager i de forskellige forældrearrangementer i institutionen i løbet af året og vil forsøge at være synlige.

Endelig afholdes et årlige forældremøde i august med formandsberetning og valg til forældrebestyrelsen. Vedtægter til arbejdet i bestyrelsen er udarbejdet fra Forvaltningsniveau.

 

Principper for samarbejde mellem hjem og daginstitution

 

I Lille Madsens Hus mener vi, at et tæt forældresamarbejde er en forudsætning for barnets trivsel i institutionen. Det er derfor vigtigt at forældrene får en god start og føler sig velkomne og at der skabes et trygt og stabilt forhold mellem forældrene og institutionens personale.

Samarbejdet skal være præget af åben og ærlighed.

Ved åben og ærlighed forstås en kommunikation og omgangsform præget af:

· Ærlighed

· Gensidig tillid

· Gensidig respekt

· Ligevværdighed

· Anerkendelse

 

Forældre- og personalets vigtigste opgave:

  • At forældre har tillid og tryghed til personalet.
  • At forældre og personale formidler informationer der kan være relevante for barnets trivsel.
  • At forældre og personale giver hinanden feedback og prioriterer den daglige dialog.
  • At personalet udviser faglighed og er i stand til at vejlede forældrene og give velbegrundede svar.
  • At personalet giver forældrene ligeværdig behandling og modtager alle familier med varme og omsorg.
  • At personalet yder ekstra indsats for familier som af en eller anden grund har særlig behov for det – så langt det er muligt!
  • At personalet er nærværende og opfanger signaler fra forældre og børn.
  • At personalet møder forældre og børn med en venlig bemærkning og et smil pa° læben.
  • At dialogen mellem personale og forældre præges af åbenhed og ærlighed.
  • At der lægges op til mere uformelle arrangementer mellem børn, personale og forældre.
  • At forældrene engagerer sig i deres barns hverdag og går positivt ind i samarbejdet med personalet

     

    Succeskriterier for forældre- og personalesamarbejde:

  • At forældre føler, at de har indflydelse på deres børns hverdag i børnehaven.
  • At forældre og børn føler, at børnehaven er et rart sted at være og komme.
  • At der er tid til de små daglige informationer/historier fra dagens begivenheder.
  • At personalet er behjælpeligt og prioriterer tid til den enkelte familie.
  • At både forældre og personale udviser venlighed og er imødekommende overfor hinanden.
  • At forældre og personale deltager i og tager ansvar for arrangementer.
  • At personalet stiller krav til forældrene for at tilgodese barnet.
  • At forældre og personale gør hinanden opmærksomme på uløste problemstillinger og tør være uenige.
  • At forældre bruger ledelsen ved vanskeligere sager, og tør komme med såvel positiv som negativ feedback.

     

    Personalets forventninger til forældre:

  • At I afsætter tid til, at aflevere og hente jeres barn, således at der er mulighed for daglig dialog og for at give barnet en god start på dagen.
  • At I er ærlige og videregiver oplysninger der er relevante for jeres barns trivsel i børnehaven.
  • At I respekterer alle børn og deres forældre, og er med til at støtte det fællesskab som børnene er en del af.
  • At I tager ansvar for jeres barns behov (skiftetøj, læser informationer osv.)
  • At I engagerer jer, deltager i arrangementer og viser interesse for barnets hverdag i børnehaven.
  • At I giver personalet feedback og til enhver tid deler eventuelle bekymringer for jeres barn.
  • At I indgår i dialog om jeres barns trivsel og udvikling.
  • At I indgår i samarbejdet og er med til at gøre en fælles indsats for udvikling af jeres barns kompetencer
  • At I bruger jeres medindflydelse i bl.a. forældrebestyrelsesarbejdet.
  • At i benytter Infoba / kommunikations platforme som vi benytter.

     

    Forældrenes forventninger til personalet:

  • At I passer på vores børn
  • At I tilbyder aktiviteter til børnene, som gør dem klar til at mestre det næste
  • At I giver sparring til os forældre, om vores børn
  • At I er bevidste om, at I er rollemodeller.
  • At I er anerkendende og inkluderende og nærværende i Jeres arbejde
  • At I har fokus på de gode overgange både i huset og med skole og med dagplejen.
  • At I har fokus på informations niveauet.